باربری ها علی رغم ساختار سنتی خود بدون شک ابداعی بسیار بجایی در صنعت حمل و جابجایی بار هستند که بدون آنها بخش عظیمی از اقتصاد کشور و کسب و کارهای پراکنده در سراسر کشور آسیب های غیرقابل جبران می بینند.بدون مجموعه باربری ها امکان ارسال بارهای کوچک و کم تعداد به فواصل دور امکان نداشت و در صورت اجبار سرشکن هزینه بر روی هر یک از اقلام بار ارقام عجیب و غیرقابل پذیرشی می شد.
اولین کسی که به فکر تاسیس یک باربری افتاده است احتمالا از خود پرسیده است که چگونه می توان محموله هایی که اغلب هم تجاری بود و خیلی به ندرت خانگی هستند را به قیمتی معقول و منطقی و در اسرع وقت از شهری ( احتمالا اولین جا تهران بوده است ) به شهر دیگر فرستاد؟سپس به این نتیجه رسیده است که می توان بارهای تعدادی از افراد را که همگی قصد ارسال بار به یک شهر دارند در یک ماشین بارگیری کرد و در مقصد از کسی که توان و تجربه تخلیه ، تفکیک و تحویل این بارها را دارد استفاده کرد تا به محض رسیدن ماشین محموله های متنوع آن را تخلیه کند و هریک را به دست گیرنده آن برساند.به این ترتیب از محل دریافت کرایه کم برای تعدادی بار می توان هم هزینه ماشین را داد و هم سود کرد.

آنچه که گفته شد روش و اصول کار باربری ها می باشد.این فکر اولیه رفته رفته پخته تر شد تا امروز که تعداد زیادی باربری در هر شهر وجود دارند و با هم چرخ عظیم صنعت و تجارت کشور را می چرخانند.امروز فرزندان آن انسانهای باهوشی که این نیاز را فهمیدند و برای آن راه حل یافتند دارای فضاهای وسیعی به نام باربری هستند که در هر یک فراخور تصمیمات خودشان تعدادی غرفه وجود دارد و در هر غرفه جهت ارسال بار به تعدادی شهر افرادی حضور دارند.صاحب بار پس از مراجعه به غرفه ای که به مقصد مورد نظر او بار قبول می کند و تحویل بار خود بعلاوه یک نسخه بیجک بار به انباردار رسید باربری را دریافت می کند که در آن اطلاعات مختلفی درج شده است ولی مهمترین آنها عبارتند از : نام کلی محموله ، تعداد واحد بسته بندی آن ، نام و تلفن فرستنده ، نام و تلفن گیرنده ، شماره سریال ، تاریخ و نام و تلفن محل تخلیه بار .در حال حاضر بیشتر این رسیدها توسط کامپیوترها صادر می شوند.در پایان روز و عموما تا قبل از نیمه شب متصدی آن غرفه با توجه به حجم بار تحویل گرفته شده در آن روز یک دستگاه مثلا تریلی یا ده چرخ یا خاور فراخوانی می کند .برای این مرحله متصدیان عموما از رانندگان همیشگی خود استفاده می کنند که پاتوقی نام دارند و هر متصدی فهرستی از انواع ماشینها در گوشی خود برای مواقع ضروری دارد.کارگران باربری تحت نظر متصدی و انبار دار و بر اساس تجربه سرکارگر که می داند برای حداکثر استفاده از ظرفیت ماشین و در عین حال در نظر گرفتن شکنندگی یا روندگی بارها بارها را چگونه در ماشین بارگیری کند همه بارها را در ماشین بارگیری کرده و در پایان اگر بدون سقف باشد چادر آن را هم می کشند.

سپس راننده مدارک لازم مانند سیاهه بار و بارنامه تمبردار دولتی را از متصدی بار گرفته و عازم مقصد و محل تخلیه باری می شود که قرار است محتویات ماشین را خالی کرده و به دست گیرندگان آن برساند.در مقصد کارگران تخلیه بار یک یک بارها را خالی می کنند و هریک را در محلی از انبار که در نظر گرفته شده است می گذارند.مثلا محموله های بازار را در یک گوشه می گذارند و محموله های فلان خیابان را در گوشه دیگر.بعضی مواقع به دلیل تجربه و شناخت متصدی تخلیه بار از گیرندگان ، برخی محموله ها از ماشین مثلا تریلی مستقیما درون نیسان یا وانت توزیع تخلیه می شود زیرا متصدی تخلیه بار می داند که این گیرنده محوله خود را درب مثلا فروشگاه خود تحویل می گیرد و کرایه درون شهری آن را هم می دهد.مابقی محموله هایی که معلوم نیست گیرنده خود به تخلیه بار برای دریافت بار مراجعه می کند یا او هم بار خود را در محل درب خود تحویل می گرد مشمول تماسهای تلفنی و کسب تکلیف می شوند.
متاسفانه نیروهای مشغول در باربری ها چه در مبدا و چه در مقصد گاهی با صاحبان بار چه فرستند و چه گیرنده به مشاجره های بعضا تند می رسند طوری که بسیاری از صاحبان بار تجربه های مشابهی از این قبیل اتفاقات در حافظه دارند.به اعتقاد ما منشا این مشاجرات هم در ساختار سنتی باربری ها نهفته است و هم در اخلاق تند برخی از صاحبان بار.اقلیتی از صاحبان بار وقتی وارد محیط شلوغ و پرسروصدای باربری می شوند آن حرمت دوجانبه را به کناری گذاشته و برای پیش برد کارشان گویی راهی بجز توسل به روش های خشن و تندگویی نمی یابند.البته هم تعداد این قبیل صاحبان بار کم است و هم تعداد این قبیل باربری ها ولی چیزی که در آن تردیدی نیست لزوم دور شدن از فضا و چارچوبهای گاراژی در باربری ها و انجام امور به روشهای مشتری مدارانه و جدید است.ما در ادامه این مقاله و در بخش های جداگانه همه باربری ها را مستقلا به شما معرفی خواهیم کرد.البته جدیدترین نرم افزار ساخته شده در این حوزه که ابزار مقایسه این باربری ها را در اختیار صاحبان بارها می گذارد محصول ارزنده ای به نام حمل اکس است که مراجعه به آن را به شما پیشنهاد می کنیم.صاحبان باربری ها هم برای تهیه گزارشات جداگانه و مستقل از مجموعه شان و معرفی آن به کاربران می توانند به صفحه تماس با ما مراجعه کنند و تمایل خود را اعلام نمایند.
- معرفی باربری اصفهان بار – قسمت 2عمده فعالیت باربری در آغاز فعالیت آن (اواخر دهه سی شمسی) ، ارسال بار از تهران به شهرهای اصفهان و شیراز بود که به مرور شهرهای جدیدی به لیست مقاصد ارسال بار اضافه شدند. شهرهای دلیجان، محلات، خمین، گلپایگان، خوانسار، الیگودرز، ازنا، درورد، داران، فریدن، آبدانان، دره شهر به ترتیب اولین نقاطی بودند که به … Read more
- معرفی باربری اصفهان بار- قسمت 1در امتداد اتوبان بعثت کمی بعد از چهار راه خزانه بخارایی و جنب پل روگذر بعثت یک باربری بزرگ قرار دارد که از همان اوایل شروع به کار من در این صنف برای من جالب بود و با بقیه فرق داشت.در همان اوایل همواره از خودم می پرسیدم چرا اصفهان بار؟این سوال همان دوران جدی … Read more
- باربری های جاده ایباربری ها علی رغم ساختار سنتی خود بدون شک ابداعی بسیار بجایی در صنعت حمل و جابجایی بار هستند که بدون آنها بخش عظیمی از اقتصاد کشور و کسب و کارهای پراکنده در سراسر کشور آسیب های غیرقابل جبران می بینند.بدون مجموعه باربری ها امکان ارسال بارهای کوچک و کم تعداد به فواصل دور امکان … Read more
- خرده بارواژه خرده بار به محموله ای اشاره می کند که به تنهایی قادر به پر کردن فضای مثلا تریلی نیست.این نوع حمل کنندگان ممکن است چندین بار از چندین فرستنده را در یک کامیون حمل کنند.حمل دربستی نقطه مقابل این حمل است که در آن یک فرستنده تمام ظرفیت یک خودروی حمل بار مانند کامیون … Read more