جستجوی ما برای یافتن اولین نمونه از شرکتهای حمل بار حقوقی که در زمینه حمل و جابجایی بار فعالیت خود را آغاز نمود بدون نتیجه ماند ولی آنچه که پیداست و شما هم با کمی جستجو در دنیای اینترنت متوجه آن خواهید شد فراوانی این موسسات است. اکنون صدها شرکت که عمدتا به شکل مسئولیت محدود فعالیت می کنند در صنعت عظیم حمل و نقل بار و کالا فعالیت می کنند و هریک با توجه به سوابق و تجارب و امکانات خود در یکی از زیرشاخه های حمل بار مانند حمل هوایی ، حمل دریایی ، حمل ریلی و حمل زمینی درحال کار و ارائه سرویس است.
با توجه به تمرکز ما در این وبسایت روی حمل و نقل کالای زمینی اعم از شهری و جاده ای از انواع هوایی و دریایی و زمینی آن عجالتا چشم پوشی خواهیم کرد و طبق تقسیم بندی که خودمان در نظر گرفته ایم این مقاله را به پیش خواهیم برد ولی قبل از تکمیل این پاراگراف لازم به ذکر است هدف ما از این نوشته صرفا توضیحی تکراری در مورد شرایط اخذ مجوز یا تاسیس شرکتهای حمل بار جاده ای نیست بلکه هدف ما معرفی این شرکتها در قالب مقالات جداگانه ای است که در انتهای همین صفحه و به مرور زمان اضافه خواهد شد.بنابراین همینجا از صاحبان شرکتهای حمل با فعال در امر حمل و جابجایی بار شهری و بین شهری دعوت می شود تا با مراجعه به صفحه تماس با ما آمادگی خود را جهت معرفی جداگانه ایشان در این بخش اعلام نمایند تا مقدمات و مراحل کار انجام گردد.

ما شرکتهای حمل بار زمینی را به دو دسته کلی تر تقسیم می کنیم که هریک می تواند به اجزای بیشتری تقسیم گردد.از نظر ما حمل بار زمینی یا درون شهرها انجام می شود که ما نام آنرا حمل بارخیابانی گذارده ایم یا بین شهرها انجام می گردد که نام آن را حمل جاده ای گذارده ایم.
در حمل خیابانی که اصولا دربستی محسوب می شود و نیازی به بارنامه تمبردار دولتی نیست ما با دو نوع کلی تر حمل روبرو هستیم که عبارتند از حمل کالای تجاری- خانگی و اسباب کشی.منظور از حمل کالای تجاری-خانگی آندسته از حمل هایی است که برای آن یکدستگاه نیسان ، وانت یا کامیونت ماموریت پیدا می کند تا با نقطه شروع یا درب فرستنده مراجعه کند ، حجم محدودی کالا دریافت کند و به صورت دربستی به نقطه پایان یا درب گیرنده خود را برساند.در این حمل موضوع اصلی البته حجم بار نیست.ممکن است یک شرکت تولید کننده رادیاتور تمام ظرفیت یک نیسان یا کامیونت را پرکند از رادیاتور و از درب کارخانه خود در حومه شهر آن را به درب خریدار عمده فروش مثلا در محدوده بازار شهر بفرستد و متقابلا ممکن است فردی یک دستگاه نیسان کرایه کند تا یخچال خراب منزلش را تا تعمیرکار درنظر گرفته شده برساند.در این نوع حمل ممکن است از موتورسیکلت برای بارهای کوچک و سبک تا کامیونت برای بارهای حجیم یا سنگین استفاده شود .معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری مسئول ساماندهی به این گروه از مجموعه هاست.
اما نوع دیگری از شرکتهای حمل بار که همگی آن را می شناسیم و اسباب کشی نام دارد فقط خدمات حمل ارائه نمی شود و شاید بتوان گفت مهمترین تفاوت اسباب کشی با حمل درون شهری در خدمات متنوع آن است.شما وقتی که قصد اسباب کشی دارید غالبا کامیونت تقاضا می کنید و موتورسیکلت کاملا منتفی می شود گرچه وانت عمدتا و نیسان هم تا حد زیادی از گردونه حمل خارج می شود.در اسباب کشی حتما کارگر استفاده می شود تا مجموعه بارها از طبقه ای در مبدا به طبقه ای در مقصد حمل شود.ناگفته نماند که فشار رقابت تنگاتگ امروزی خدمات دیگری نیز به این نوع از حمل و نقل اضافه کرده است مانند بسته بندی.

در حمل جاده ای برخلاف حمل خیابانی که غالبا دربستی است هر دو نوع خرده بار و دربستی انجام می شود که البته نوع خرده بار آن عمدتا توسط باربری ها انجام می شود که توضیح آن در صفحه ای دیگر تقدیم می گردد و شرکتهای حمل بار معمولا نوع دربستی آن را انجام می دهند.در نوع جاده ای و دربستی مشتریان شرکتهای حمل بار معمولا شرکتهای دیگری هستند که محموله های خود را در سطح کشور جابجا می کنند.مثلا یک شرکت تولید کننده لوازم خانگی از یکی از شرکتهای حمل بار یک دستگاه تریلی برای حمل یخچالهای تولید شده از درب کارخانه تا فلان مرکز استان کرایه می کند.شرکتهای حمل بار برای انجام این قبیل کارها اگر خودشان نمی توانند بارنامه تمبردار صادر کنند از شرکتهای حمل بار که مجوز صدور بارنامه تمبردار دولتی دارند می خواهند تا بارنامه آنان را صادر کند که طبعا آن شرکت هم علاوه بر حقوق دولتی درصد مشخصی برای حق العملکاری خود دریافت خواهد کرد.
در حمل جاده ای بر خلاف حمل خیابانی ، سایز ماشین ها عمدتا کامیون و بزرگتر از کامیون است و طیف بسیار بسیار متنوعی از محموله ها حمل می شوند.برخی از این محموله ها فله هستند و غیرقابل شمارش و فقط وزن پر و خالی ماشین معیار تصمیم گیری است و برخی دارای واحد شمارش هستند مانند کارتن.برخی از این محموله های مایع هستند مانند نفت یا موا شیمیایی و برخی دیگر نیازمند محیط سرد بوده و به ماشین یخچال دار نیاز دارند.این تنوع به قدری زیاد است که ذکر همه انواع آن از حوصله هر مقاله ای خارج است . پس از شما دعوت می کنیم برای آشنایی با این تنوع و شناخت شرکتهای حمل بار مقالات بعدی این بخش را دنبال کنید.